|
|
|||
|
29.05.2007 - 19:31
Minua käytiin nöyryyttämässä tänään. Saatana. En edes puolustautunut kunnolla. Paha mieli jäi koko päiväksi, eniten ehkä itseäni kohtaan, kun en laittanut sitä ämmää poikki ja pinoon, vaikka siihen yleensä pystyn. Tänään en sitten näköjään vain pystynyt.
Olin ottamassa kuormaa vastaan ja purkamassa sitä aamulla, kun n. 15 ala-astelaista kersaa kahden naisen, opettajan, kanssa rynni kauppaan. Opettajat kiljuivat ohjeita, että nyt katsellaan kirjoja ja sitten äänestetään, mitkä kaksi otetaan. Kauppa meni mullin mallin puolessa minuutissa. Kassalla oli jonoa, kun toinen opettajista tuli ja heitti kaavakkeen pöytään ja sanoi, että tähän osoitteeseen lasku, todella tympeästi ja ikävään sävyyn. Katsoin asiakasrekisteriä, siellä ei ollut ko. koulua kirjattuna. Opettaja sanoi: "Ollaan me ennenkin täältä laskulle ostettu, monta vuotta sitten, meidän pitää nyt mennä." Sanoin, että minun pitää laittaa heidät asiakasrekisteriin ja siinä menee vähän aikaa. Samalla, kun kaivoin kansiota, jossa ohjeet olivat, myin nopeasti pari korttia muille asiakkaille ja tämä ämmä alkoi räkyttää, että heillä on kiire. Samalla huusi oppilaille, jotka riehuivat ja sotkivat täyttä vauhtia kaupassa. Ohjeissa luki, että "tätä ohjetta ei saa käyttää". Perkele. Soitin samantien pomolleni ja pyysin puhelimitse ohjeita koulun rekisteriin laittamiseksi. Täytin kaavaketta koneeseen ja yritin kysyä tietoja, jotka siihen on pakko laittaa, puhelin korvalla, kun opettaja aloitti karsealla äänellä huutamisen: "Meillä ei ole tässä koko päivää aikaa, mikä tässä nyt on ongelma? Lähetä lasku tähän kouluun ja sillä siisti, meillä ruokatunti odottaa ja muihin kauppoihin pitää mennä, meidän pitää nyt päästä pois täältä. Tämähän on ihan järjetöntä, etukäteen teidän pitää tällaiset asiat hoitaa, onpa törkeää tällainen odotuttaminen..jne" Pomo yritti neuvoa puhelimessa, kymmenen ihmistä jonotti ja kersat riehuivat, hiki virtasi ja minulla alkoi päreet palaa. Jouduin pidättelemään itseäni, etten olisi huutanut muijalle kurkku suorana, tai pitänyt puhuttelua siitä, minkälaista esimerkkiä hän näytti lapsille, mutta koska jouduin tekemään viittä asiaa yhtäaikaa, aloin täristä ja menin paineeseen. Pomo selosti puhelimessa edelleen ohjeita, minä etsin kansiosta uusia ohjeita ja yritin kysyä opettajalta koulun tietoja kaavakkeeseen samalla, kun hän huusi ja rähjäsi minulle ihan korvan juuressa. Kun ämmä oli ties monennen kerran sanonut " etukäteen teidän pitäisi tällaiset asiat hoitaa", sanoin tärisevällä äänellä, itkuun purskahtamaisillani: "Niin, ehkä teidän olisi todellakin kannattanut soittaa etukäteen ja kertoa, että tulette avaamaan laskutustilin tänään". Sitä minun ei olisi pitänyt tehdä, koska se vain kiihdytti minua itseäni enemmän paineeseen ja ämmän silmittömään raivotilaan. Kun sain kaavakkeen täytettyä ja tulostettua (alle viisi minuuttia meni koko tähän show´hun), opettaja kirjoitti raivoten nimensä ja puhelinnumeronsa lähetteeseen(siihen vajaasti täytettyyn) ja repi muovikassit alas telineestä huutaen: "meidän pitää päästä ruokatunnille, uskomatonta toimintaa kyllä tämä, teidän pitää hoitaa etukäteen nämä asiat, soittakaa tähän numeroon ja antakaa ne kirjat mulle JUST NYT, että päästään joskus pois täältä", kun yritin pyytää allekirjoitusta kuittiin(eikö se ole normaalia laskutustapauksissa, ettäö joku kirjoittaa nimensä kuittiin???). Ämmä lähti kahden kirjansa kanssa kävelemään ja pyysin hänet takaisin kuittaamaan. Siinä vaiheessa se näytti siltä, että meinaa repiä silmät päästäni, kirjoitti nimensä, heitti kynän lattialle ja häipyi sekasortoisen laumansa kanssa ulos. Muut ihmiset jonottivat kärsivällisesti, yksi nainen välissä näytti korttia ja jätti tasarahan pöytään. Kädet tärisivät ihan sairaasti. Olisin voinut tappaa tai saada itkukohtauksen. Se tuntui niin nöyryyttävältä. Kammottavaa käytöstä aikuiselta ihmiseltä ja vielä ala-asteen opettajalta, joka on vastuussa lapsista ja näyttää esimerkkiä. Seuraava asiakas oli joku korttimummo, joka oli odottanut hiljaa koko sen muutaman minuutin, minkä se kaavake ja laskutusjuttu vei ja maksaessaan korttejaan taputti minua kädelle sanoen: "Ei se ole koko maailma, älä välitä." Ei olekaan koko maailma, mutta kun minä pidän huolta siitä, että olen kohtelias ja ystävällinen ja toimin mahdollisimman juohevasti siinä kassalla, niin tuollainen tuntuu ihan hirveältä. Tosin olen karseassa pemssissä ja muutenkin itkuherkkä, mutta ei ole kivaa olla yksin jonon edessä ja pidätellä kyyneleitä. Miksen pannut sitä akkaa aisoihin? Mitä minulle tapahtui? Normaalisti sivuutan tuollaiset tai laukaisen jotain sarkastista tai kipakkaa vastaukseksi, mutta nyt olin kuin pikkutyttönä, ihan kauhuissani. Pomo tuli ennen salillemenoaan käymään ja katsomaan, sainko sen kaavakkeen täytettyä, oli kuullut puhelimessa, miten se opettaja huusi minulle. Hyvää hyvyyttään poikkesi tarkistamassa, että kaikki on hyvin. Olin vieläkin ihan paskana ja kun välivuorolainen tuli ja päästi minut syömään, mietin koko ruokatunnin sitä juttua ja loppupäivän oli paha mieli. Nyt himassa, vieläkin itkettää, kun ajattelen sitä aamua, selostin juuri A:lle puhelimessa sen ja miten tänään meni kaikki lääkkeet tuon takia. A. käski soittaa sinne koululle ja valittaa siitä opettajasta. Mitä hyötyä? Toisaalta minulla on sen naisen puhelinnumero ja nimi, voisin ihan vittumaisuuttani soittaa sille ja kertoa, miten se pahoitti mieleni ja miten huonosti käyttäytyi. Jos jaksaisin ja tuntisin itseni riittävän vahvaksi. Nyt en halua kuin mennä nukkumaan. Välillä haluaisin olla lapsi ja mietin tänäänkin äitiä. Äiti on paras. Äiti aina puolusti, kun olin pieni. Jos joku teki minulle jotain, äiti meni sanomaan tai otti puhelimen kouraan ja selvitti asian. Nyt minun pitää puolustaa itse itseäni ja Lasta, ei ole äidin helmoja, jonne mennä vinkumaan vääryyksiä. Silti oli kauhea ikävä äitiä koko päivän. -minh- Saara www
29.05.2007 - 20:48
Voi Minh, näissä tapauksissa aina muista, että sinä käyttäydyit paremmin kuin se asiakas, eli siis vika on siinä asiakkaassa, ei sinussa, eikä sen suinkaan pitäisi pilata sinun päivääsi. Ajattele niin päin, että sinä olit tämän päivän voittaja ja se opettaja luuseri. Miksi sinä siitä pahoittaisit mielesi, jos jollakulla on tuollainen luonne? Onko se sinusta niin hyvä luonne, että sen takia kannataa pistää oma päivänsä pilalle?
Itse asiassa näissä tilanteissa luonnollisinta onkin juuri se, että kädet tärisevät ja itku meinaa päästä. Eikö se sinustakin ole inhimillisen ihmisen ominaisuus? Se ämmä puolestaan joutuu elämään itsensä kanssa lopun ikänsä. Säälikäämme. Ulla www
29.05.2007 - 20:49
Voi Minh, todella sikamaisen törkeää tuollainen käytös, ei kenenkään pitäisi joutua tuollaisen hyökkäyksen kohteeksi työpaikallaan. Enkä ala edes päivittelemän sitä, miten opettaja itsekin työaikanaa työtilanteessa menettää noin kontrollinsa.
Kunpa sitä olisikin varustettu pehmeällä panssarilla, josta kaikki kimpoaa ulospäin.. cista
29.05.2007 - 20:58
Kolmas Voi Minh.
Toivottavasti huomenna näet asian kuten saara tuossa sen kirjoitti. Rauhaisaa yötä Lumi www
29.05.2007 - 21:37
Törkeää, siis todella törkeää käytöstä, mutta hienoa että olit rauhallinen ja asiallinen, se nosti sut miljoona kilsaa sen ämmän yläpuolelle. Toivttavasti tuo ihminen menee itteensä ja ajattelee kuinka käyttäytyy ja vielä oppilaiden nähden. Oppilaiden vanhemmille tuosta pitäisi soittaa tai kertoa mimmoinen esikuva siellä koulussa on. Julkinen anteeksipyyntö pitäisi saada. Mutta nuohan on liikaa toivottu, siis anteeksipyynnöt, mutta sinä teit oikein kun olit rauhallinen ja asiallinen ja kysyit neuvoja. Hyvä Minh !
Tottakai tuollaisesta tulee paha mieli ilmanmuuta, koska itse pyrkii käyttäytymään ja sit kokee tuollaista vastaavetoisesti. Hyvä että kirjoitit tuosta, toivottavasti se auttaa tai auttoi edes vähän.Kyllä muakin ois itkettänyt ja tullut äitiä ikävä, ihan oikeesti. Toivottavasti yön yli nukuttuasi helpottaa. Älä anna sen masentaa ja jatka samaan malliin, sä olet loistava työssäsi honey ! Kata (Pultti)
29.05.2007 - 21:42
Hienosti toimittu. Noi voi kyllä pilata päivän, mulle on usein vittuiltu puhelimessa kun en ole osannut saksaa ja on siinä itku tullut. Sitten se toinen puoli aivoista huutaa, että etsin tuon henkilön osoitteen ja teen sen elämästä helvetin.
Tiäkkö sama vanha plääni, eka sen mies häipyy, sitten lapset, koti palaa jne. Mutta sitten sitä taas rauhoittuu ja muistaa, että on hienompaa olla parempi ja ystävällisempi. Ja sun työssä noita tulee varmaan tulevaisuudessakkin, joten hienosti toimittu! Huomenna on päivä uus! Puspus. minh
29.05.2007 - 21:56
Kiitos. Se kai siinä turhautti, että olin niin kohtelias, enkä saanut mitään vastakaikua. Totta tosiaan, se ihminen joutuu elämään itsensä kanssa, eikä mulla ole mitään hävettävää. Sitä vain tunsi itsensä niin surkean heikoksi, kun ei osannut rähistä vastaan.
Ja onhan mulla ollut vastaavia ja pahempia tilanteita työelämän varrella varmaan kymmeniä, tänään vain herkkä päivä. Helpotti. Kiitos sanoistanne, -minh- eräs
29.05.2007 - 23:55
Olen seurannut sivujasi jo vuosia. Niin kuin varmaan monet, mutta en ole kirjoittanut koskaan mitään.
Silti. Ole ylpeä itsestäsi. Asiakkailla on joskus huono päivä ja opettajilla usein. Tiina www
30.05.2007 - 00:06
Voi Minh!
Kuka lähtee oppilaiden kanssa kiertelemään kauppoja? Ja vielä kauheassa kiireessä. Toimit kyllä ihan oikein, kun et lähtenyt laittamaan sitä opettajaa järjestykseen. Asiakashan on aina oikeassa, heh... Anna www
30.05.2007 - 00:14
Todella vastenmielinen ihminen, noita aina välillä sattuu vastaan. Tajuan täsmälleen tuon fiiliksen - nöyryytyksen ja surkean mielen ja toisaalta jälkikäteen raivon, jota ei ollut mahdollista tai ei halunnut keskellä tilannetta purkaa. Olen kyllä samaa mieltä muiden kommentoijien kanssa että selvisit tosi hienosti inhottavasta tilanteesta - ämmä jäi itse ainoaksi huonostikäyttäytyjäksi etkä edes purskahtanut itkuun ;) (minulle tahtoo helposti pyrkiä kyyneleet silmiin kun tunnen tulleeni nöyryytetyksi enkä voi tai halua puolustautua - ja itkun nieleskely ottaa noissa tilanteissa aina päähän.)
Minä kyllä ihmettelen ihan smaa kuin Tiina - kuka helvetti ottaa oppilaat mukaan tuollaiselle asialle jos kerran on kiire? Ei todellakaan kuulosta asiallisen opettajan toiminnalta koko asetelma. Jaanuska www
30.05.2007 - 04:14
Hei Minh,
täytyy heti sanoa että hienoa kun et alentunut samalle tasolle. Minulla on joskus näitä maailman vmäisimpiä ihmisiä tullut vastaan ja hyvä ystäväni sanoi kerran että niiden elämä voi olla oikeasti aika kamalaa kun pitää noin käyttäytyä. Niin varmasti onkin, mutta eipä se kyllä siinä tilanteessa lohduta. Mahtava roolimalli lapsille ja hieno esimerkki kuinka käyttäydytään julkisilla paikoilla. Jo tuokin että antoi niiden oppilaiden reuhata mielinmäärin eikä ollut aikaisemmin ilmoittanut tulostaan kauppaan kuulostaa aika epäammattimaiselta. Tsemppiä sinulle ja anna tuollaisten harakoiden jutut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Hangzhouterveisin Jaanuska. SusuPetal www
30.05.2007 - 07:28
Hoidit hommaan hienosti.
Onneksi silläkin opettajalla alkaa kohta kesäloma, muutenhan se olisi pian sairaslomalla, ainakin sen tarpeessa. purrrrina www
30.05.2007 - 07:28
Asiakaspalvelutyö se on välillä juuri tuota mistä kirjoitit. Sehän se siinä ärsyttääkin, kun ei voi laittaa sitä luuta kurkkuun vaikka kuinka tekisi mieli. On itse pysyttävä rauhallisena, asiallisena ja pysyttävä vain faktoissa. Asiakaspalvelijan duuniin kun ei kuulu kuittailu tai nokittelu, oli tilanne mikä hyvänsä. Meidän pitää aina olla ns. isompia ihmisiä, kuin niiden asiakkaiden, jotka ovat päättäneet nöyryyttää ITSEÄÄN. Sehän siitä tekeekin raskaan homman. Itku silmässä on allekirjoittanutkin välillä työtä tehnyt, mutta loppujen lopuksi voin olla aina loppujen viimein tyytyväinen siihen, että osasin pysyä rauhallisena ja järkevänä, enkä mennyt mukaan hölmöilyihin. Toivottavasti sullekin tuli edes siitä vähän parempi mieli itsellesi! :)
Eugenia www
30.05.2007 - 09:38
Se on varmaan joku hermoromahduksen partaalla oleva opettaja... Reklamaatiota vaan kouluun ja kysely rehtorilta, että tuollako tavalla oppilaita opetetaan asioimaan?
hdcanis www
30.05.2007 - 11:12
Oikeasti ihan järkyttävää että et ole etukäteen tälle opettajalle soittanut ja kysynyt josko heidän koulunsa haluaisi avata laskutustilin kauppaanne.
Joops. Laita se opettajan nimi ja puhelinnumero tänne niin me kaikki soitetaan sille ja valitetaan kuinka se pahoitti mielesi. Ohari www
30.05.2007 - 11:29
Hitto kun vetää sanattomaksi tuommoinen. Tai ehkä sentään kiroilututtaa "hieman". Kai tuommoinen törkeä käytös kumpuaa omasta pahasta olosta, mutta jotenkin on järjetöntä silti – miten oma olo siitä paranee, että saa toisenkin pahalle mielelle? Hitto. Eihän tuollaisiin tietysti pitäisi niin kovin takertua, mutta joskus joku pääsee ihon alle ihan kummallisen kipeästi, vaikka yrittäisi olla välittämättä. Toivottavasti on tullut sieltä pois kuitenkin jo...
rita
30.05.2007 - 11:55
Jos sinua yhtään lohduttaa, niin sillä opettajalla on varmaan vielä pahempi olo - koko ajan. Kukaan onnellinen ihminen ei käyttäytyisi koskaan tuolla tavalla.
Minna
30.05.2007 - 11:59
Yhdyn edellisiin. Kyllä tuo opettaja käyttäytyi epäammattimaisemmin kuin sinä. En usko, että hän tosin pystyy koskaan näkemään omassa käyttäytymisessään mitään väärää, joten ei taida kannattaa soittaa hänen rehtorilleen asiasta. Luulen, että se vain provosoisi hänen kaltaisitaan valittamaan sinusta. Kaikenlaisia katastrofipesäkkeitä sitä maailmassa kulkee...
anna www
30.05.2007 - 12:08
Epäilyttävän epäaasiallista siis kouluaikana käydä ostoksilla oppilaiden kanssa. Tottakai siellä kaupoissa saattaa vierähtää tovi, ei kaikki pyöri sen mukaan että kohta on oppilailla ruokailu, mitäs lähti noin huonosti organisoiden liikkeelle. Sitten syyttää sinua omasta mölliydestään.Hirvittää ihan ajatella millainen tuo ämmä on oppilailleen..huh! Otit asian just oikein. Yllättävää henkistä väkivaltaa vastaan on vaikea osata puolustautua jos varsinkin on asiakaspalvelutianteessa.
minh
30.05.2007 - 12:52
Ihanaa, että kaikki ovat vakuuttaneet, että toimin oikein ja uskon kanssa, että opettajalla on tosi paha olla. Minä en kyllä voisi elää itseni kanssa jos kulkisin ympäriinsä rähjäämässä ventovieraille ja näkisin, kuinka myyjät nieleskelisi itkua.
Joskus kun on oikein huono päivä ja kaikki ärsyttää, paskat tilanteet laukeaa parhaiten sillä, että nauraa vähän itselleen. Tuolta opettajalta selkeästi puuttui kyky nähdä oma nöyryytyksensä, hänhän siinä oli ihmisten katseiden ja paheksunnan kohteena. Tuskin näkee mitään väärää toiminnassaan ja rehtorille soittelu olisi ihan turhaa. Eilen se vain tuntui niin hirveältä, että suunnittelin oikein sydäntäsärkevän marttyyripuhelun, jossa itkeä tirauttaisin ja sitten rehtori antaisi ilkeälle noita-akalle potkut :) Ihme fantaasioita... -minh- Somebody
30.05.2007 - 13:33
Tuota sattuu joskus kaikille jotka työskentelevät asiakaspalvelussa. Ei vaan voi ennakoida.
Luin kertomustasi, ja loppua kohti alkoi huolestuttaa. Siellähän se oli lopussa: "lääkettä" piti ottaa. Ei siihen lääkkeeseen vielä noin heppoisilla syillä pitäisi sortua. Sama kuin itse vetäisi persekännit aina kun joku töissä haukkuu. Sen pahan maailman voi kohdata selvänäkin, joskus se on pakko tehdä kuitenkin. Tiedän, mäkätystä ja moralisointia. Kettutyttö
30.05.2007 - 14:05
No huh, kuulostaa kyllä asiakkaalta pahimmasta päästä. Tuli mieleen yksi inhottavimmista tilanteista ikinä, jonka kohtasin ruokakaupan kassalla työskennellessäni n. 18-vuotiaana, taisin olla tämän tapahtuessa nuorempikin. Oli sunnuntai, ja mun kassa oli ainoa. Vanhemmalla mieshenkilöllä ei riittäneet rahat kaikkiin ostoksiin, ja hän raivostui, kun en suostunut myymään velaksi (turha kai mainitakaan, että sellaista ei todellakaan tehdä - eri asia, jos asiakkaalla on tili kaupassa). Pysyin rauhallisena mutta kyllä posket punoittivat ja ääntä ja koko kroppaa tärisytti. Jono pidentyi koko ajan, tietenkin, onneksi seuraavat asiakkaat sitten reagoivat samoin kuin kertomasi mummo, eli lohduttelivat, ettei pidä välittää. Tuo mies jopa halusi tietää nimeni, että pääsisi valittamaan kauppiaalle! Kirjoitin nimeni ilomielin hänen kuittiinsa. En usko, että mitään valitusta koskaan kuitenkaan tehtiin... Ja mä olin kyllä rehellisesti sanottuna älyttömän hyvä siinä kassatyössä, nopea ja mukava. Paremmin kuitenkin jää tuollaiset kamalat mieleen kuin ne kaikki mukavat, jotka kehuivatkin välillä... kummaa!
Nykyisessä työssä (asiakaspalvelua sisältyy tähänkin) asiakkaat ovat yleensä aina puhelimen päässä eivätkä siinä kasvotusten, mutta välillä pöyristyttää, kun joku aloittaa puhelun sanoilla "onko sejasetuote todellakin noin helvetin kallis?" Kyse on siis yrityksestä, joka myy tuotteita yrityksille, että ihan asialinjalla pitäisi mun mielestä olla - vaikka siviilissä kiroilen reippaastikin, työt hoidetaan asialliseen sävyyn! Stello www
30.05.2007 - 19:28
Mä valittaisin sinne koululle sen opettajan käytöksestä. Siis opettajan duuni on varmasti todella stressaavaa (varsinkin Suomessa), mutta hänen ammatinvalintansa tai rankka duuninsa ei ole mitenkään sinun syysi, eli jos ei akka jaksa duunissaan, niin hakekoon muuta duunia. Se ei oikeuta häntä kohtelemaan muita ihmisiä noin.
Kuvottaa myös ajatella, että hänenlaisensa psykopaatti opettaa työkseen lapsia. Senkin takia olisi ihan asiallista ottaa yhteyttä kouluun ja selostaa em. tapaus. Nainen joutuisi toivottavasti edes pomonsa puhutteluun.. Samalla voisi ohjeistaa tulevaisuutta varten, että laskutustilit yms. on avattava ennakkoon, ellei halua ostotilanteessa odotella mahd. kauemminkin. Helena www
30.05.2007 - 22:43
Sympatiat asiakaspalveluhenkilöltä täällä päässä. Asiakkaat voivat toki tehdä kirjallisen reklamaation huonosta palvelusta, mutta missä on rekisteri, johon voisi ilmoittaa huonoista asiakkaista! Hitto. Niin tuttua.
Peggy G. www
31.05.2007 - 00:10
Täytyypä sanoa, että oli sivistymätön ja tökerö ihminen tuo opettaja. Tosiaan - varsinainen "hyvä esimerkki" lapsukaisille!
Myötätuntohalaus.. Itke, raivoa ja sitten hemmottele itseäsi jollain oikein ihanalla. Lohtusuklaalla tai vaikka kosmetologikäynnillä. Piristää ihmeesti. :) JP www
31.05.2007 - 10:05
Tokihan kirjaatte tapahtuman asiakasrekisteriinne, ja kyseisen luonnehäiriöisen räkyttäjän käydessä onpi sitten näkyvissä tiskillä. Ja pomon toimivalta kaiketi sallisi yhteydenoton asiasta ao. koulun rehtorillekin?
purrrrina www
31.05.2007 - 13:36
Minuakin huolestutti samalla tavalla nimim. Somebodyn tavoin tuo "lääkitys"kohta. Kurjaa, että lääkettä piti vastoinkäymisen takia lisätä. Voisiko vastoinkäymisten kohtaamiseen olla jokin muu selviytymiskeino olemassa? En väitä ettetkö asiaa olisi miettinyt jo itsekin, mutta teki mieleni kysyä ja avata keskustelua lisää aiheesta.
minh
31.05.2007 - 15:05
Pahaa maailmaa on tullut kohdattua koko ikä, enkä jokaisen vastoinkäymisen takia vedä extralääkettä. Kuten sanottua, olen pemssissä ja se vain sattui erityisen pahasti sinä päivänä. Eilen sain ihan samanlaiset haukut, ilman mitään syytä, mutta se meni ohi korvien, ei tuntunut missään.
En ole juuri kirjoitellut lääkeasioistani täällä viimeaikoina, koska tiedän, että jollain on aina jotain sanottavaa siihen, miten niitä käytän. Tosiasiahan on, että päivittäin käytän, mutta olen niistänyt kaiken extran pois, enkä osta enää kadulta. En ole mikään lapsi tai kokeilija, se ei vaikuta mihinkään, jos pahana päivänä otan ylimääräiset vedot. En harrasta lääkkeillä pelleilyä, vähennän ja vähennän ja kohta siirryn suun kautta käyttöön, imeskelyyn. Elikkä: en ole tuon ämmän takia lisännyt lääkitystä. Taidan olla vain kaiken sanallisen avun ulottumattomissa. -minh- minh
31.05.2007 - 15:07
Niin, Somebodylle vielä selvennys: en ole "sortunut", eikä se minusta ole sama asia, kuin että vetäisi aina perskännit, kun joku töissä haukkuu. Päivittäin lääkitsen ja pidän työ- ja toimintakykyä yllä. En päihdy.
-minh- Somebody
31.05.2007 - 20:29
Okei.
On hienoa saada kiihkoton selvennyksesi asiaan. Tämä on minusta jo sellaisenaan ihmeellistä, semminkin kun lukusuhteen alussa järkytyin ihan oikeasti, syvästi, lukiessani lääkkeestä (ja Lapsesta) (ja raivareista). Osaatko arvatakaan, miten pahalta keskivertolukijastasi voi tuntua? Minun piti pitää monen kuukauden tauko, jolta takaisin veti vain teksteistäsi välittyvä älykkyys ja huumorintaju ja kirjallisuuden analysointi. Niina
31.05.2007 - 21:07
Jaan saman ihmettelyn kuin somebody, ja silmään pisti erityisesti se, että Minh selittää hyvänä asiana, ettei ole "sortunut" mihinkään, vaan että käyttää kamaa muutenkin päivittäin suonensisäisesti, näillä "vedoilla". Itse luen tätä silloin tällöin, ja on aina hämmästyttävää, kuinka narkomaani saa elämänsä kuulostamaan normaalilta sekä omassa, että muiden silmissä.Injektiohuumeiden käyttö ei ole lääkitsemistä, vaan narkomaniaa. On ikävää, että tänne mahdollisesti päätyvät nuoret lukijat kuvittelevat, että Minhin elämäntapa lapsineen ja "lääkkeineen" on normaalia, ja että päivittäistä huumeidenkäyttöä voi vähätellä kuvatulla tavalla.
Kaikkea sitä.... Suojakänni www
31.05.2007 - 21:48
Lääkitseminen, narkomania, sanojahan ne vain ovat. En voi käsittää, kuinka ihmisiä voi järkyttää se, että laittoman riippuvuudenkin kanssa voi elää mielekästä ja suhteellisen hallittua elämää? Minut se tekee iloiseksi ja toiveikkaaksi kaikkien riippuvuuteen sairastuneiden* puolesta.
* minä pidän kaikkea riippuvuutta sairautena, koska se saattaa kehon tai mielen hoitamattomana ei-terveeseen tilaan. Mutta sairaitahan me olemme kaikki, tuuristamme riippuen joko pysyvästi, tai ainakin jossakin vaiheessa elämäämme..... minh
31.05.2007 - 23:33
No, Suojakänni ilmaisi asian ehkä paremmin kuin minä osaan. En ole koskaan kirjoittanut tätä blogia järkyttääkseni enkä myöskään kaunistellakseni, vaan kertoakseni, että tällaistakin on. Toki tiedän, että olen narkomaani, mutta tiedän myös, että lääkitsen. Narkomaani, joka käyttää yhtä lääkettä tai huumetta päivittäin, pitääkseen toimintakykynsä yllä, ei ole sekoileva hörhö, aine ei päihdytä, vaan pitää terveenä. Käytän korvaushoitolääkettä, joskin väärin, mutta olen siirtymävaiheessa sen oikeinkäyttöön. Siitä on vielä matkaa täysraittiuteen, mutta olen matkalla.
Tätä ei ole pakko lukea ja koskaan en ole puolustanut huumeiden käyttöä ja "vähättelemällä" houkutellut nuoria lukijoita uskomaan, että elän muka-normaalia elämää. Minä elän normaalia elämää. Ainoa ero teihin on se, että käytän Subutexia. Elämäni on helvetin tasaista ja rauhallista, samoin kuin Lapsen elämä. Totta helvetissä on hyvä asia, etten ole sortunut esim. piriin, heroiiniin tai ampulleihin! Kamoon, parempi kai selvinpäin ja toimintakunnossa, työssäkäyvänä ihmisenä, kuin raivoavana reflaisena sossun asiakkaana, vai?? Somebody, selvennä hiukan, mistä raivareista puhut, niin osaan vastata. On totta, että olen kärsinyt pitkäaikaisesta masennuksesta ja minulla on todettu jonkinlainen pershäiriö, mutta hullu en ole, enkä saa mitään kilareita ilman syytä. Koskaan en ole kirjoittanut blogiini, tai minnekään muuallekaan, että tämä elämäntapa olisi hyvä tai että suosittelisin sitä kenellekään. Se on kuluttavaa ja raskasta, mutta mistään päivittelykommenteista ei ole minulle mitään apua, koska olen jo liian kauan käyttänyt. Ei se ajattelemalla tai "tajuamalla" miksikään muutu, en ole pelleilyvaiheessa. Tämä vaatii monen vuoden kovan työn, sen tiedän ja myönnän suoraan. Tämä on taas jotain ihme yhteenlaskua, että jos olen saanut raivarin jostain ja kirjoittanut siitä, se yhdistetään heti päihdeongelmaan ja sitä kautta Lapsen hyvinvointiin. Ihan kuin ei-käyttäjät ei saisi koskaan raivareita. Kaikkea sitä, tosiaan... -minh- Johannes www
01.06.2007 - 00:40
Nostan hattua Minhille kassatilanteesta. Osoitit olevasi ammattitaitoinen ja toiset huomioon ottava toisin kuin tämä opettajaraukka.
Nostan hattua myös asenteellesi "lääkitykseen". Suhtaudut siihen asiallisesti ja realistisesti sen kummempia moralisoimatta. Kauhistelijoille sanoisin, ettei asian maton alle lakaisu auta ketään missään tilanteessa. Tarvitsemme sellaisia kirjoittajia kuin Minh. Kaikki huumeriippuvaiset eivät ole yhdestä puusta veistettyjä luusereita, vaan kukin kärsii omasta erityisestä tilanteestaan. Valitettavasti julkinen keskustelu tuomitsee moniulotteisen näkemyksen. Enemmän mä huolestuisin jostain City-lehden huolettomasta asenteesta. Lisäksi mitä eroa Minhin tilanteessa on pohjimmiltaan niihin lukuisiin masennuspotilaisiin, jotka ovat riippuvaisia lääkärin määräämistä lääkkeistä pitäen toimintakykyään yllä omilla reseptilääkkeillään. Toivottavasti en loukannut ketään, enkä kuulosta besserwisseriltä. - Johannes - zuman www
01.06.2007 - 02:51
Kaunistelematta, romantisoimatta: Minh! Selvitit älyttömän hienosti tuon tilanteen. Mieluummin elän 100 Minhin keskellä kuin yhdenkään tuommoisen vittupaskaääliöbesserwisserin kanssa. Jotenkin musta tuntuu, että sä olet jo voittanut.
Tinna
01.06.2007 - 12:36
Itse yrittäisin herätellä ko. opettajaa jollain tavalla kertomalla hänelle, miten paha mieli hänen käytöksestään tulee. Ehkä hänellä itsellään on niin paha mieli omassa elämässään, ettei hän tajua levittävänsä pahaa oloa toisillekin. Mielestäni hyvä tapa olisi kirjoittaa kirje (ilman vihaa) koulun rehtorille (tai suoraan opettajalle), jossa kertoa kuinka paha mieli sinulle tuli tuosta.
minh
01.06.2007 - 12:58
Tuossa sanoit Johannes kyllä tärkeän pointin. Ketä se auttaa, jos näistä asioista vaietaan? Se, joka tätä blogia säännöllisesti on seurannut ja lukenut eri aspekteja elämästäni, mitä olen kertonut(paljon jää myös kertomatta) ja mistä on keskusteltu, näkee kyllä, että en suhtaudu huolettomasti mihinkään riippuvuuteen tai siihen, että minulla on Laps ja silti käytän.
Ne nuoret ihmiset, joiden sielun ja terveyden puolesta ollaan niin huolissaan, eivät tästä blogista varmasti saa kimmoketta alkaa narkomaaneiksi. Väitän kirjoittavani asiallisesti ja vähättelemättä tai hehkuttamatta ja lukija kyllä näkee, etten suosittele tätä tai pidä huumekokeiluja mitenkään normaaliin nuoruuteen kuuluvana asiana. Se opettaja-tapaus on jo mennyt, nyt on uudet vitutukset päällä. Uusi hameeni(30e, ei saa enää kaupoista) jäi sille vitun laivalle. Siskon yo-juhliin ei ole vaatteita laittaa päälle ja mahakivut ovat ihan hirveät. Kivaa perjantaita vaan. -minh- Somebody
01.06.2007 - 15:18
Niin, raivokohtaukset viittaavat tietysti lukemiini kirjoituksiisi aiheesta. Vertasin niitä siihen kokemukseen, kun olen joskus ollut amfetamiinia käyttävän naisen naapuri, ja seinän takanahan oli jatkuva raivotila päällä. Sen perusteella järkytyin ja ajattelin säälien lastasi. Minä olen tällainen maalla tynnyrissä kasvanut, ja kauhistun kaikkea huumeisiin liittyvää. Erotan käyttäjät kadulla siitä, että ne ovat aina niin aggressiivisia ja suttuisia. Ihmeellistä onkin, kuten aikaisemmin totesin se, että joku elääkin suht normaalia elämää ja hallitsee itsensä. Se on ollut minulle tämän blogin opetus. En enempää tunne halua syyttää tai osoitella, enkä usko että kukaan saa täältä vääränlaisia roolimalleja.
Toivon todella kaikesta huolimatta, että pääset kokonaan irti, ja ostaisin sinulle heti uuden hameen jos tuntisin sinut. purrrrina www
01.06.2007 - 16:29
Tekee mieli vielä itsenikin kommentoida yllä olevaa debattia, koska olen siinä jollain tapaa osallisena.Itse en ainakaan tarkoittanut kommenttiani moralisoimisena / paapomisena / kauhisteluna tms. jos sellaisen kuvan nyt joku vaikka sai. Olen hyvin tietoinen siitä, että huumeriippuvuutesi ei ole mikään leikin asia ja että suhtaudut siihen hyvin rehellisesti sekä itsereflektiivisesti koko ajan tehden rajusti töitä päästäksesi koko paskasta eroon. Tiedän myös sen, että olet varsin tunnollinen ihminen ja narkomania ei ole ainut asia, joka sinua määrittelee ihmisenä ja persoonana. Ei ainakaan minulle. Todellakaan.
Kysyin asiasta, koska halusin avata keskustelua. En syytellä tai kauhistella. Lauseesi jäi mieleeni ja oli minusta mielenkiintoinen. Toivottavasti sinulle ei jäänyt sellaista oloa, että tulen ylhäältä päin asian suhteen, koska sillä tavalla en todellakaan tunne. Siksi nimenomaan kysyn, jos jokin mietityttää. Mukavaa viikendiä Minh! :) minh
01.06.2007 - 19:08
Joo kiitos, Purr. ja kiitos Somebody selvityksestä. En ole loukkaantunut tai mitään, haluan vain että asiat tulevat selviksi.
En kyllä vieläkään tajunnut, mihin raivokohtauksiin viittasit. Siis olenko joskus kirjoittanut raivoavani Lapselle tai yleensäkin niin, että häntä tarvitsisi sääliä? Jokainen hermostuu joskus ja raivoaminen ei ole mikään narkomaniasta kertova oire. Tuosta tunnistamisesta: luulen, että Somebody tunnistat kadulla syrjäytyneitä, mielenterveysongelmaisia sekakäyttäjiä, et narkomaaneja. En usko, että erotat tavallisia narkomaaneja mistään ja kannattaakin luopua tuosta yleistämisestä. Minä tunnen paljon nistejä ja suurinta osaa heistä ei käyttäjiksi tunnista kuin toinen käyttäjä, jos hänkään. Kun olemus on normaali ja siisti, käytös ihan tavallista(johtuu siitä, että kama ei päihdytä vaan pitää sitä toimintakykyä yllä), ei ole mitään muita merkkejä, kuin sellaisia, jotka erottaa vain toinen nisti. Täytyypä tutkia blogia läpi ja etsiä niitä raivokohtauksia. Veikkaanpa, että olet tulkinnut jotenkin väärin, koska en ikinä säikyttelisi Lasta tai käyttäytyisi sekapäisesti hänen edessään. Kyllä on tapeltu ja huudettu, mutta ihan normaalin perhe-elämän puitteissa ja A:n kanssa riitelen kun Laps ei ole kotona. Siis kunnolla riitelen. Hame on löytötavaratoimistossa, unbelievable! -minh- Somebody
01.06.2007 - 21:50
No hitto, kerran vielä!
Jotenkin olen ymmärtänyt jutuista vain että raivostut helposti. Kerran kirjoitit että lapsi ja mies nauroivat jollekin analyysille jossa sanottiin että olet taipuvainen räjähtelemään tai huutamaan. Tai jotain siihen suuntaan, en muista enää tarkasti. Tämä on siis kaikesta luetusta yhteenvedetty käsitys. Mutta: tämä vieraan ihmisen luonteenpiirteiden "tietäminen" on vähän noloa ja kiusallista, enhän minä mitään tiedä. Lopetankin nyt sen. Hyvää viikonloppua. vintti www
02.06.2007 - 08:34
J a minua itketti taas kauheesti.
Siun puolesta. Se, miten toiset ihmiset jyräävät toisen, miten väärin toiset käyttäytyvät- miten epäreilusti omaa pahaa oloa, epävarmuuttaan ja mitä kaik´kea- työntävät toisen niskaan. Minua itketti se ihana mummokin, joka kättäsi paijasi. Itkettää puolestasi ikävä äitiä. Kaikki me kaipaamme tukea, ja sitä, että meillä olisi joku- joka mieihin valaisi uskoa ja luottamusta, tukisi ja pitäisi pystyssä. Miulla on vielä äiti, ymmärrän ikäväsi hyvin. ''Siitä on vielä matkaa täysraittiuteen, mutta olen matkalla.'' Tälle matkalle toivotan sinulle hyvää, vaikka hiljaa usein olenkin- iloitsen jokaisesta onnistuneesta päivästäsi, ja toivon koukun pienentyvän. Iloitsen tavastasi kirjoittaa siitä, mitä tämä on, millaista käyttö ja koukuttuminen tekee elämälle, itselle, kaikelle. Ongelmista, oloista ja toiveista olla kuivilla. Iloa ja Valoa. Anna www
02.06.2007 - 18:25
Minäkin saan raivareita ja olen hermoheikko ajoittain, varsinkin ennen kuuksia, enkä ole narkomaani. Minä olen taas puolestani pitänyt siitä nimenomaan täällä haariksessa että on myös raivoa ja vitutusta. Ei aina sitä hammasta purren itsehillintää. Sitäpaitsi täällähän se on turvallista päästellä ylimääräisiä höyryjä! Kunpa itsekin antaisin itselleni luvan. Mutta jollain tapaa ymmärrän kyllä myös tuon Somebodyn näkökulman, että kauhistellaan ja moralisoidaan, tämäkin on todella inhimillistä. Mutta. Entäs viinaraivareita saavat? Tuurijuopot jotka saattaa vetästä parin viikon putkia?Heitä on paljon enemmän tässä maassa, viinä on ihan laillista vieläpä ja koko kansan juttu. Kyllä minua enemmän ne viinaan menevät huolestuttaa kuin Minh, joka on tässä maailmassa ihan selkeesti.On hyvä että asioista puhutaan niinkuin ne ovat.
minh
03.06.2007 - 01:22
olen varmati ja selvästi Lapsenkin mielestä helposti räjähtävä ihminen, mutta jos räsähdänkin, ei siitä kukaan saa sillä tavalla kärsiä, että se pelottaisi tai ahdistaisi. Laps lähinnä nauraa kilaroinnilleni. A. menee omaan kotiin kun on pemssi, enkäkestä ketään. Mutta tämä on tullut jo aikojen takaa, ennen kamankäyttöä jne.
Vintti, ihanasti kirjoitettu. Ja Anna, olet oikeassa siinä, että on ihan tavallista ja inhimillistä hakea blogista(esames) asioita ja kysellä tai tehdä johtopäätöksiä niistä. P''asia, että voidaan keskustella. En tosin tykkää olla puolustusasemissa ja saatan herpata siitä, mutta tänne saa ihan mielellään esittää kiihkottomia ja asiallisia kysymyksiä ja mielipiteitä, kuten Somebodyn kommentit. Hyvä, että kysytään, hyvä, että ollaan kiinnostuneita! -minh- Jaanuska www
04.06.2007 - 17:10
Hei/ Ni hao Minh, luin aiempia postauksiasi ja huomasin kiinainnostuksesi. Kiinankielen opiskelu (puhun nyt mandariinikiinasta, kantonista ei kokemusta) ei ole niin vaikeata kuin luulisi. Toki toonit tuottavat vaikeuksia, mutta kielioppi on yllättävän simppeliä. Eikun opiskelemaan vaan! Ja tervehdys Kiinasta, Hangzhousta.t.Jaanuska.
Jaanuska www
04.06.2007 - 17:10
Hei/ Ni hao Minh, luin aiempia postauksiasi ja huomasin kiinainnostuksesi. Kiinankielen opiskelu (puhun nyt mandariinikiinasta, kantonista ei kokemusta) ei ole niin vaikeata kuin luulisi. Toki toonit tuottavat vaikeuksia, mutta kielioppi on yllättävän simppeliä. Eikun opiskelemaan vaan! Ja tervehdys Kiinasta, Hangzhousta.t.Jaanuska.
minh
04.06.2007 - 21:13
Jaanuska, minua todella kiinnostaisi oppia kiinaa, sekä kieltä että kulttuureja ja historiaa. Onkohan Suomessa saatavilla jotain edullista(työväenopisto-tyyppistä) kiinanopetusta...? Täytyy tsekata, koska se voisi olla tosi hauska ja stimuloiva harrastus.
Ystäväni kertoi aikoinaan, että hänen siskonsa, joka oli opiskellut kiinaa kuusi vuotta yliopistossa, oli shokissa ja mykkä ensimmäisen vuoden Kiinassa. Hän ei yksinkertaisesti saanut itseään puhumaan ymmärrettävästi, juuri niiden toonien takia ja kaikki meni kuulemma raskaasti pieleen, kun hän yritti. Ilmeisesti hän häpesi sitä äänenkorkeuden muutosta, vähän niinkuin monet häpeävät vieraita ranskankielen äänteitä. Olen leffoista jotain sanoja oppinut ja kiinnostuksella tarkistanut vielä englannin-ja muut mahdolliset käännökset, että tiedän mistä sanasta on kyse. Haluaisin kyllä opiskella kunnolla, katsoa, miten vanhalle vielä tarttuu...:) Kiitos ja terveiset takaisin, -minh- Jaanuska www
05.06.2007 - 00:57
Heips. Täällä on pakko puhua kiinaa vaikket osaisikaan, vain harva osaa englantia. Ja koskapa haluat saada asioita hoidettua esim. ostoksilla, perusasiat oppii nopeasti. En osaa tooneja enkä kiinalaisia kirjaimia (vain muutaman) mutta silti pärjään suht hyvin ja joka päivä opin jotain uutta. Pikkuhiljaa...Tavoitteena olisi vuoden loppuun mennessä osata keskustella kiinaksi muustakin kuin tinkaamisesta.;)
minh
07.06.2007 - 21:06
Parhaitenhan sitä kai oppii, kun on ikäänkuin pakko ja parasta on, jos lähiympäristö kannustaa puhumaan paikallista kieltä, eivätkä sitten taas paikalliset halua harjoitella englantia kanssasi..se on monella tutulla ulkomaalaisella ongelma Suomessa, kaikki haluavat puhua englantia, vaikka he yrittäisivät opetella suomea ja sitten se harjoittelu läsähtää ja maassa on kymmenenkin vuotta asuneita ulkkiksia(esmes exäni), jotka eivät osaa lausettakaan kieltämme :o
-minh- |
Kirjoittaja
( e-mail ) Kuvaus Keski-ikää lähestyvä ikuhörhö kertoo ja selittää asioita - itselleen parhain päin tietysti. Haarakiilakonttorissa keskitytään olennaisuuksiin, kuten sukkahousuihin. kerstapärröin
![]() Kommenttiystävällinen blogi
Kommentteja toivotaan, kriittisiäkin sellaisia.
Kaikille pyrin jonkun sanasen laittamaan vastaukseksi. Blogin sisällöstä ja muodostakin otetaan kritiikkiä vastan, samoin mielipiteistäni. Kommentilootista koostuu mielestäni tämän blogin paras anti. -minh- Arkisto
2008 2007 2006 2005 Ansaittu tytöiltä
|
||